Just in (Bieber) Time

maandag 3 september 2012

Alles moet maar sneller tegenwoordig. Sneller internet, snellere treinen, snellere deeltjes, sneller groeiend gras en sneller nieuws. We hebben geen tijd te verliezen en willen overal het maximale uit halen. In de rij voor de kassa bij de Appie? Mooi moment om de smartphone erbij te pakken de mail te checken, te what’s appen, te pingen en nog net een woordje bij Wordfeud neer te leggen. Rendement, daar draait het allemaal om. ‘We want it all and we want it now!’

$name

Natuurlijk gaat deze column niet over dat Canadese zangertje. Het gebruik van de naam Justin Bieber schijnt echter heel goed te zijn voor de vindbaarheid op Google, Immers, de naam Justin Bieber is een populair zoekwoord op de bekende search engine. Dus, hoe vaker ik ‘Justin Bieber’ gebruik, hoe sneller deze column wordt gevonden. Eigenaardig dat het succes van deze column deels afhankelijk wordt van een tieneridool met leuke danspasjes. Hoe heet hij ook al weer? Oja, Justin Bieber. Alles voor die snelle marketing van tegenwoordig!

Omdat we alles sneller willen hebben en sneller willen doen, vereist dit dat alles om heen steeds sneller wordt verplaatst. De vakken in de supermarkt moeten altijd gevuld zijn, de tank nooit leeg, kleurrijke bloemen in de winter, altijd verse aardbeien… Je kunt je afvragen hoe dat allemaal mogelijk is. We zijn met steeds meer mensen, met meer auto’s en vrachtauto’s op de weg. Het wordt drukker en drukker en we stellen steeds grotere eisen aan de beschikbaarheid van bijvoorbeeld levensmiddelen. Meer mensen met hogere eisen binnen een steeds beperkter beschikbare infrastructuur. Dat moet een keer fout gaan zou je zeggen.

Toch gaat het vaak nog steeds erg vaak goed. Hier komt logistiek vernuft van pas. Just In time (JIT) is een begrip uit de logistiek. Het is een methode voor voorraadbeheersing, uit de lean manufacturing. Het betekent ‘net op tijd’ of ‘zo laat mogelijk’ en komt net als zoveel andere lean methodes uit Japan. Uit Japan komen slimme mensen. In het kort zorgt deze JIT methode ervoor dat er geen grote voorraden meer aanwezig hoeven te zijn. Je kent het wel; de beelden van gigantische pakhuizen met volledig volgepakte stellingen en rondrijdende heftrucks. Het hebben van voorraden, opslagcapaciteit, kost geld. Producten die meer geld kosten, willen we liever niet. Als we dus liever niet veel voorraad hebben moeten we dus heel snel kunnen leveren, net op tijd, JIT. Snelle leveringen vereisen een degelijke infrastructuur en voldoende logistiek middelen zoals vrachtwagens, en nog meer vrachtwagens.

Dus, als je op de snelweg weer eens vast zit achter een vrachtwagen realiseer je dan het volgende: omdat jij graag wilt dat de schappen in de supermarkt altijd gevuld zijn, rijd die vrachtwagen nu met verse aardbeien naar de supermarkt. Het zijn onze eigen behoeftes waardoor onze (verkeers)aderen dichtslippen. Availablility is key!

Maar ja, gisteren was ik om 19:30 uur in de supermarkt en wat schetst mijn verbazing? Geen brood meer! Daar kan ik dus echt niet tegen. Dan toch liever op de snelweg achter een vrachtwagen met 90 kilometer per uur. In auto, met op de radio een liedje van een bekend Canadees idool.